20 oktober 2010

   Idag har jag och min klass varit i Göteborg, för Gymnasiemässa. Går ju fortfarande på grundskolan, alltså jag går i 9:an. Men i alla fall så har man ju tänkt sig vad man ska bli. Så när man gick där inne så gick man först till det som man har tänkt sig vad man skulle kunna tänka sig att jobba med, då fick man ju svar på sina frågor och vilka skolor man kan gå på öppethus. Men när man var där inne så fick man information om en massa andra saker som man inte ens hande tänkt sig att kunna göra, så då fick man lite information om det. Så nu är jag inte lika intreserad på det första som jag hade tänkt på.

  Jag ville eller hade tänkt mig att gå på Vård och omsårg men nu ligger det nog på andra handsvalet. För nu har jag tänkt mig att bli Stylist. Stylist linjen finns då i Varberg och Göteborg, det är dom två närmsta gymnasium där jag bor. 

  Med stylisten så har man praktiker i första ringen, i andra ring så får man kunder. Om jag tar detta så lär jag mig/utbildningen ingår bland annat:
Makeup
Hårstyling
Färg- och stilanalys
Grundläggande hudvård, samt nageldesign
  Färglära ger dig
grunden för professionellt arbete inom makeup och färgrådgivning. Hårbotten- och ansiiktsmassage är ett par exempel på massageformer som man lär sig.

  Så när man har gått färdigt linjen så utbildar dom så man blir "helhetsstylist"- alltså från topp till tå. Efter en avslutad utbildning så kan man jobba på någon skönhetssalong, t.ex. makeup- och hårstylist i form av modebranchen eller som en stylist åt fotografer. Andra intresanta yrken är då personal shopper, stylist inom media, TV, film och teater samt försäljare i kläd- eller kosmetikabutik.

  Änså länge tror jag att jag skulle kunna tänka stylist.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0